Tuesday, May 4, 2010

How and Why? Bagaimana dan kenapa?



Kadang2 aku tak faham bila ada orang yang tak dapat membezakan erti "Bagaimana" dan "Kenapa"...aku bukan nye nak mempertikaikan kewujudan pihak itu malah aku menyokong 100% kehadiran pihak itu..so, takde sesiapa pun yang boleh tanya "kenapa" pihak itu mesti wujud..

Cuma aku mempersoalkan "bagaimana" pihak itu menjalankan amanah yang diberikan.. bagaimana pihak itu meng'handle' tugasan yang diberikan mengikut prosedur yang ditetapkan..
Adakah tepat langkah yang telah diambil?atau terdapat kecuaian dalam mengjalankan pekerjaan itu..

Tahun ni tahun ke-8 aku belajar+bekerja kat Jepun ni..macam2 yang dapat aku pelajari...baik dari tugasan membuang sampah hinggalah nak naik bas atau train..banyak langkah2 yang perlu diikut..walaupun banyak 'undang-undang' yang perlu dipatuhi, aku tak kisah pun..buat aja...hehe..kadang2 malas juga..asyik nak buat Malaysian style je..in the end,dapat hidup dengan tenang dan aman kat sini (walaupun keje mmg teruk)..

Alahamdulillah kat sini crime rate dia rendah (kot)..nak kuar malam2 insyaallah takde masalah..
pejalan kaki are the 'King'..so,kalau time drive kereta tu,sentiasa hati2 bila ada pejalan kaki,yg naik basikal dll..kalau accident,tak terbayar denda tu..mahal gila2....so,banyak yang masuk insuran utk cover up in case kalau ada apa2 berlaku...kat Malaysia berlawanan pulak..lagi besar kenderaan tu, lagi 'King' lah dia..tu yang banyak accident melibatkan pejalan kaki,motosikal dll..

Di Jepun, kebajikan di jaga..kalau ada anak,kerajaan Jepun bagi elaun bulan2 kat budak..dan medical fee budak2 free (ikut case juga,sbb ada yang kena bayar)..so far alhamdulillah,xde masalah untuk hidup kat sini..cuma keje je yang tak berapa best..biasalah keje dengan company Jepun ni..kena keje 'kuat-kuat'..

Apa2pun,rasanya dah sampai masanya utk aku balik Malaysia..bila tu masih tak pasti lagi..hehe..
aku perlu bina base aku kat Malaysia..buat bisnes dan lain2..

orait..have a nice day..


No comments:

Post a Comment